Direktlänk till inlägg 4 november 2014

Dra ner på transportkostnaden

Av Andreas Gustavsson - 4 november 2014 20:49

Senaste inlägget handlade om matkostnaden och vad man kan göra för att sänka den. Jag tänkte fortsätta i samma spår och gå vidare med de utgifter som jag anser är enkla att minska och som snabbt kan visa resultat i din budget. Så nästa på tur är transportkostnaden. För de allra flesta idag så innebär detta bilkostnad. Men jag tänkte i detta inlägget försöka ändra på detta och se om du inte kan hitta bättre alternativ till att ta dig fram dit du ska.


Bil kan vara otroligt skönt. Man har den på uppfarten och sedan så är det bara att köra till jobbet eller affären när det är så att man behöver det. Och visst kan jag hålla med om att en bil kan vara bra att ha om det är så att man behöver transportera saker eller om man ska åka längre sträckor där det inte finns några vettiga alternativ eller om man ska åka iväg hela familjen. Men om vi bortser ifrån dessa ”helg aktiviteter” och tittar på vardagen och att ta sig till och ifrån jobbet så finns det väldigt stora pengar man kan spara.


Detta är en kostnad där påverkan man kan göra till stor del beror på var och hur man bor. Är det så att man bor utanför en stad och ska ta sig in till jobbet så har man egentligen bara två alternativ. Det ena är så klart att köra bil som vi redan har varit inne på. Det andra däremot är att se över bussmöjligheterna. Idag så går bussarna oftast ganska bra och bor man i en omkringliggande by så kan man räkna med att bussarna går regelbundet. Visst är det inte lika bekvämt som med bil. Men man kan spara otroligt stora summor pengar på att ta bussen istället för bilen. Det tar förmodligen också lite mer tid. Men ser man bara till att göra något produktivt eller lugnande som att läsa en bok eller lyssna på någon podcast så kan man till och med njuta av den tiden.


Är det så att man bor i en stad så har man ytterligare ett alternativ och det är att cykla. Det är ett otroligt billigt transportmedel som kan få dig att spara stora summor pengar. Sen kan det vara så att det inte är så trevligt att cykla om det regnar eller är halt ute. Men då kan man välja att ta bussen istället. Så det går alltid att hitta alternativ som gör att man kan ta sig fram på ett billigt sätt. Så se över dina möjligheter och gör vad du kan.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Andreas Gustavsson - 27 december 2014 15:24


  Jag har tidigare skrivit en hel del om sätt att spara pengar och att minska sina utgifter. Även i det senaste inlägget när jag skrev om varför man bör undvika vissa typer av lån och så vidare. Men jag tänkte i det här inlägget istället skriva lite...

Av Andreas Gustavsson - 24 november 2014 23:26


Microlån är ett lån som har varit väldigt diskuterat. Det är nämligen så att just den här typen av lån har satt väldigt många i en lite knivig situation om det är så att den som ansöker om lånet inte gör det med varsamhet. För det här lånet är nämlig...

Av Andreas Gustavsson - 4 november 2014 20:04


Som jag skrev i första inlägget så kommer den här bloggen att handla om privatekonomi. Och det område som intresserar mig absolut mest inom privatekonomi är utgifter. För det är den del som jag anser att man kan få ut bäst resultat av att fokusera på...

Av Andreas Gustavsson - 2 november 2014 17:40


Ja då är det här det första inlägget på den här bloggen. Och förhoppningsvis ska det komma betydligt fler. Som du kanske förstår på namnet så kommer den här bloggen att handlar om pengar och om ekonomi. Det är ett ämne som jag brinner väldigt mycket ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards