Direktlänk till inlägg 27 december 2014

Kontroll över ekonomin

Av Andreas Gustavsson - 27 december 2014 15:24

  Jag har tidigare skrivit en hel del om sätt att spara pengar och att minska sina utgifter. Även i det senaste inlägget när jag skrev om varför man bör undvika vissa typer av lån och så vidare. Men jag tänkte i det här inlägget istället skriva lite mer övergripande om privatekonomi och hur man bör gå till väga för att ha koll på sina pengar. För även om det är så att man minskar en utgift så kan det vara väldigt svårt att se resultatet om det inte är så att man faktiskt följer upp sin ekonomi och ser vart pengarna går. För ofta blir det så att pengarna bara går till något annat skräp om det inte är så att man faktiskt har satt upp mål och gränser. För det vi egentligen vill är ju att minska våra utgifter så att vi kan spara undan mer pengar till framtiden och saker som vi verkligen vill göra. Och jag anser att dem som vill ta sin privatekonomi seriöst bör göra två saker. Och det är att först och främst göra en budget. Det är otroligt viktigt att tänka igenom sin ekonomi och fundera på vart man vill att pengarna ska gå. Sätta upp gränser för hur mycket de olika utgifterna ska få kosta och sedan varje månad göra en uppföljning och ser hur det har gått. Genom en budget så får man alltså väldigt bra koll på hur man vill att ens pengar ska gå. Och det är sedan här som man kan minsta till exempel matkostnaden om man tror att man har hittat sätt för det och då öka posten sparande.


Men tillsammans med budgeten så tycker jag även att man bör föra en kassabok. Det är väldigt bra att se vart ens pengar går. Det är lätt hänt att många små utgifter snabbt adderas ihop och blir en rätt betydande summa. För man då en kassabok så är det lätt att se vart ens utgifter har gått till och detta är sedan något man kan jämföra med budgeten och ser hur den står sig. Är det någon post i budgeten som är för hög eller någon som är för låg? Så genom att ha dessa två saker så får man snabbt en väldigt bra kontroll över sina pengar och det är lätt att se resultat av de förändringar man har gjort i sitt liv för att minska sina utgifter. Exempelvis att ändra transportsättet och liknande.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Andreas Gustavsson - 24 november 2014 23:26


Microlån är ett lån som har varit väldigt diskuterat. Det är nämligen så att just den här typen av lån har satt väldigt många i en lite knivig situation om det är så att den som ansöker om lånet inte gör det med varsamhet. För det här lånet är nämlig...

Av Andreas Gustavsson - 4 november 2014 20:49


Senaste inlägget handlade om matkostnaden och vad man kan göra för att sänka den. Jag tänkte fortsätta i samma spår och gå vidare med de utgifter som jag anser är enkla att minska och som snabbt kan visa resultat i din budget. Så nästa på tur är tran...

Av Andreas Gustavsson - 4 november 2014 20:04


Som jag skrev i första inlägget så kommer den här bloggen att handla om privatekonomi. Och det område som intresserar mig absolut mest inom privatekonomi är utgifter. För det är den del som jag anser att man kan få ut bäst resultat av att fokusera på...

Av Andreas Gustavsson - 2 november 2014 17:40


Ja då är det här det första inlägget på den här bloggen. Och förhoppningsvis ska det komma betydligt fler. Som du kanske förstår på namnet så kommer den här bloggen att handlar om pengar och om ekonomi. Det är ett ämne som jag brinner väldigt mycket ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards